Putifarova žena I

Bible neuvádí ani její křestní jméno. Ostatně i bez něj si „Putifarku“ pamatuji od dob konfirmačního vyučování nejen já. Její postava symbolizuje velmi známou oblast a problematiku ženského života. Nemůžeme ji tak považovat za bílou vránu, která se jen tak lehce nenajde.

Zaujalo mne, jak autor knihy Biblické ženy popisuje dvojí Putifarovu ženu. Putifarovu ženu, která miluje a Putifarovu ženu, která se mstí. Jestli máte chuť, tím prvním pohledem vás dneska provedu….

Při bližším pohledu se nám jeví jako „neobyčejná“ žena. Její manžel byl vysoce postaveným úředníkem na královském dvoře, faraónův dvořan, velitel tělesné stráže. Znamená to, že musela patřit k bohaté šlechtě vlastnící služebnictvo. Putifarovi se stali známí tím, že si koupili hebrejského mladíka, který se stal pro Putifarovu ženu osudným. A to si ho vybral sám Putifar. Mohl se pochlubit výborným obchodem, protože Josef byl mužem, kterému se všechno dařilo. A bylo to natolik výrazné, že sám: „viděl, že je s ním (s Josefem) Hospodin a že všemu, co on činí, dopřává Hospodin zdaru“. (Genesis 39,3). Není se tedy čemu divit, když ho ustanovil správcem svého domu a svěřil mu všechno, co měl. A tak Josef už není otrokem, ale správcem celého Putifarova hospodářství a služebnictva.

Inkriminovaná záležitost nabídky sexu mi přijde jako blesk z čistého nebe. Dokonce jsem si byla schopna myslet, že ten den toho mladíka krásné postavy a krásného vzhledu (Gen.39,6) viděla Putifarova žena snad poprvé. Ale určitě tomu tak nebylo. „Paní domácí“ o něm zcela jistě věděla, možná i inspirovala muže, aby ho povýšil. Josef si ji určitě vážil. Škoda, že se ovzduší zdravého srdečného vztahu pokazilo. Věkový rozdíl pravděpodobně nebyl tak velký, aby odrážel vztah matky a syna. Byl vhodný na to, aby mezi nimi vznikl vztah milostný. Situace, kdy se přátelství mezi mužem a ženou přesune do oblasti, kdy už nejde o přátelství, je v případě vdané ženy či ženatého muže velký problém. Pár mých kamarádek tomuto povolilo uzdy a do statistiky rozvrácených manželství přibylo pár čísel!

Josef je prvním mužem, u kterého Bible popisuje krásný vzhled a krásnou postavu. Zmínka o jeho kráse není bez příčiny. Hezký měl být po kom! (Vzpomínáte? „Lea měla mírné oči, Ráchel byla krásné postavy, krásného vzezření. Genesis 29,17)). Jemu samému krása neškodila, nebyl na ni pyšný, nestal se Narcisem ani nepřestal myslet na druhé. Jeho krása se stala vážným pokušením pro jeho paní. Putifarka se do Josefa zahleděla. Mít v domě takového hezkého mladíka a nevidět ho, to by dokázal jen slepý! Jenže pohledem začala projevovat Josefovi svou náklonnost. Kdyby nebyla manželkou, v rámci zamilovanosti by to nebylo nic neobvyklého. Ale v jejím případě to bylo zlé a nesprávné. „Čistý a nevinný“ Josef z nekončícího pohledu jejich očí z počátku nevyčetl nic špatného. Jenže ona nejen na něho obracela své oči, ale začala ho pronásledovat svou náruživou láskou. Josef ale zřejmě nebyl natolik slepý, že by neviděl oheň ženy, která miluje a chce být milovaná, ale nereagoval na něj. Určitě vedl boj sám se sebou, ale nechtěl se dopustit „takové špatnosti a prohřešit se proti Bohu“ (Genesis 39,9). Zoufalá až trapná situace. Čím nedostupnější Josef byl, tím odhodlanější a schopna čehokoli byla Putifarka, aby ho „do té postele“ dostala.

Nevím, jak to vnímají muži, ale mám za to, že takovým chováním ztrácí žena svůj půvab. A přiznávám, jsem konzervativní, líbí se mi, když dobývá muž ženu a ne naopak. :-)

Putifarova žena je ženou, která je zvyklá, že se její vůle plní. Když něco chce, tak to bude! Zrušila věrnost svému muži a chce, aby ji zrušil i Josef. Přeje si, aby si byli rovni. Člověk, který spadl do bahna, se tam pokouší strhnout i druhé. Naléhala na něj den co den. V dlouhodobém pokušení je nebezpečí, že se člověk unaví a nakonec podlehne. Takovému napětí nelze odolávat donekonečna. Jednou to musí prasknout. Buď – a nebo! A k tomu došlo i v Putifarově domě. Kdo se o to postaral? Myslela jsem si, že Putifarova žena, protože hledala příležitost, aby mohli být s Josefem sami. Ale i zde můžeme vidět zásah dobrého Pána Boha, který chce, aby se hra už neprotahovala a ukázalo se, kdo kde stojí. Žena má příležitost splnit si svůj sen, nicméně v náruči místo chtěného Josefa svírá jen jeho plášť! Josef utekl, a tím vyhrál. Stal se vzorem mravnosti „na věčné časy“.

Další informace