Zrození šampiona

Jak asi v životě dopadne černý bezprizorní kluk, který zná jen ulice amerického Memphisu a nikoho nemá, tedy možná kromě partičky podobně postižených „přátel“? Nejspíš bychom řekli, že ho nic dobrého nečeká. A pravděpodobně z něj vyroste další feťák, zlodějíček nebo něco horšího.

Tento klučina, Michael Oher, má ale štěstí. Všimne si ho Leigh Ann Tuohy, matka jeho spolužáka, hlasitá, sebevědomá, dobře situovaná žena. Osud statného černého chlapce jí nedopřává klidný spánek. Pozve ho do svého domu na večeři, pak na přespání a pak navždy. I když čelí odsouzení přátel, považuje to za svou křesťanskou povinnost. Michael se stane jejím dalším synem a ona ho s ambicemi sobě vlastními vypiplává nejen tak, aby byl schopen začlenit se do života, ale také aby mohl rozvíjet svůj velký talent: jako hráč amerického fotbalu. Její snaha, ač není vždy lehká, nese ovoce. Michaelova talentu si všimne nejen jeho okolí, ale také přední americké univerzity, které ho mohou draftovat mezi ty nejlepší.

Pokud byste film zhlédli jen tak někdy v sobotu večer, zřejmě si řeknete, že to je jen další sladkobolný hollywoodský doják. Zcela předvídatelný. Na čem by ho asi tvůrci mohli založit? Chudý, nikým nemilovaný černý chlapec, k němu v kontrastu sebevědomá bohatá blondýna, která cítí svou „povinnost“ pomáhat. Samozřejmě se ho ujme. Samozřejmě v něm objeví nevšední talent. I když se vyskytne pár překážek, samozřejmě uspěje. Happy end. Typický americký film, který nás má lehce pobavit, možná dojmout, a jeho průvodním znakem je, že se samozřejmě NESTÁVÁ, protože svět, bohužel nebo bohudík, nefunguje tak jako v amerických rádoby dramatech.

Pointa tohoto filmu ovšem je, že se stal. Je natočen podle pravdivé události. A jeví se hned trochu jinak. Protože pokud se jen koukáme na to, jak si sebevědomá ženská prakticky adoptuje černého kluka z ulice, můžeme jí fandit, divit se, nebo si oprávněně myslet, že je cvok. Ale pokud víme, že se to doopravdy stalo, nezbývá nám než ji hlavně obdivovat. Ano, nejspíš nemáme kapacity, peníze, odvahu či čas na to, abychom si k sobě jen tak vzali někoho z ulice. Na druhou stranu, kdyby bylo na světě víc takových Leigh Ann, svět by byl hned lepší. Zkuste nad tím trochu přemýšlet.

A ještě pro zajímavost: na rozdíl od mnoha křesťanských filmů, ve kterých hrají nám neznámí herci, tady spatříme tvář velmi povědomou: Sandru Bullock. Roli Leigh Ann, kterou měla ztvárnit, zprvu odmítla, protože nechtěla hrát roli zbožné křesťanky. Poté, co se ale setkala se skutečnou Leigh Ann, se svou účastí souhlasila a dokonce si nechala snížit honorář.