Babies - film

Jelikož nám začaly prázdniny, které se týkají hlavně našich dětí, rozhodla jsem se udělat recenzi na jeden zajímavý francouzský dokument pod názvem „Babies“. Hodně mě zaujal už dávno, ale asi tak před měsícem jsem měla možnost ho znovu zhlédnout.

Není to film, ale spíše dokument, ve kterém se skoro vůbec nemluví, jelikož hlavními aktéry jsou čtyři malá miminka z celého světa. Režisér dokumentuje jejich životy od narození až po jejich první krůčky. V dokumentu se setkáváme se třemi holčičkami – Ponijao, která žije s rodinou a dalšími třemi sourozenci u Opuwo v Namibii; Mari z japonského Tokia a Hattie ze San Franciska – a s chlapcem Bayarjargalem z Mongolska. Režisér, který se pro všechny natáčené rodiny stal rodinným přítelem, zachytil nejen důležitou část života malých človíčků, ale také různorodé zvyky a prostředí, ve kterém tyto děti vyrůstají. Hodně mě zaujaly kontrasty mezi civilizovaným a „méně“ civilizovaným světem. Rituál umývání miminka v Tokiu je nesrovnatelný s mytí miminka v Namibii. Děj se různě prolíná a divák tak může vidět, jaké jsou rozdíly ve výchově a péči o dítě v odlišném prostředí. U některých kontrastů se opravdu zasmějete, u některých zhrozíte. Mně osobně nejvíce zaujal obraz rodiny z Mongolska. Hodně kontrastní a někdy pro mě děsivé momenty, kdy například dítě leží na posteli a najednou k němu skočí kohout a kráčí si těsně vedle dítěte. Zajímavá je také rodina v Namibii, kde malé děti žijí v prachu a nečistotě a přesto jsou šťastná. Po filmu jsem si uvědomila, že v jedné kultuře jsou některé věci zcela normální a v jiné by byli lidé šokování takovým postupem. Každý jsme jiný a na světě žije tolik různých národů, že svět je opravdu pěkně pestrý. Kdybychom se všichni chovali stejně, byla by to nuda.

Dokumentární, Francie, 2010, 79 min